ناصر رشیدی؛ علی فروتن
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت نظارت برعملکرددانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران بود. برای داشتن یک نمونه آماری قابل قبول تعداد 210 دبیر زبان انگلیسی،53 معلم راهنماو 92 ناظر آموزشی زبان انگلیسی که در مقطع متوسطه مشغول فعالیت بودند از چهار استان کشور انتخاب شدند. تعداد 215 دانشجو معلم رشته آموزش زبان انگلیسی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت نظارت برعملکرددانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران بود. برای داشتن یک نمونه آماری قابل قبول تعداد 210 دبیر زبان انگلیسی،53 معلم راهنماو 92 ناظر آموزشی زبان انگلیسی که در مقطع متوسطه مشغول فعالیت بودند از چهار استان کشور انتخاب شدند. تعداد 215 دانشجو معلم رشته آموزش زبان انگلیسی گروه دیگری از داوطلبان را تشکیل دادند. به منظور فهم نظرات داوطلبان در مورد نقش ناظران راجع به رشد حرفهای دانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی پرسشنامهای در همین زمینه بین داوطلبان توزیع گردید. به منظور بررسی مدل نظارتی معلمان و دانشجو معلمان در مقطع متوسطه و مراکز دانشگاهی داوطلبان نظراتشان را از طریق کامل کردن پرسشنامه بیان کردند. به منظور بررسی مدل نظارتی که داوطلبان ترجیح میدهند در مقطع متوسطه و مراکز دانشگاهی تربیت معلم اعمال شود پرسشنامه دیگری بین داوطلبان توزیع گردید. همچنین ناظران آموزشی زبان انگلیسی در دبیرستانها خود را از نظر دانش، مهارت و قابلیتهای نظارتی از طریق تکمیل پرسشنامه ارزیابی کردند. در مرحله کیفی مطالعه حدود ده درصد داوطلبان مصاحبه شدند. همچنین عملکرد 8 ناظر آموزشی مقطع متوسطه و 8 ناظر آموزشی مراکز دانشگاهی مورد مشاهده قرار گرفت. به طور کلی، اکثر دبیران زبان انگلیسی ناظران خود را در رشد حرفهای خود در زمینههای ارزشیابی، مدیریت کلاس درس، فعالیتهای آموزشی، رفتار با دانشآموزان و فنون تدریس موثر ارزیابی کردند. نتایج حاکی از این است که این دبیران نیازمند حمایت بیشتری از سوی ناظران آموزشی در زمینههای تهیه و تدوین مطالب آموزشی،توسعه تجربه معلمان و هدایت آموزشی بودند. در خصوص مدل نظارتی که در مقطع متوسطه اعمال میشود، نتایج نشان داد که اکثر ناظران آموزشی مدلهای سنتی به ویژه مدل تجویزی را به کار میبرند. راجع به مدل نظارتی که ناظران در مراکز دانشگاهی تربیت معلم اعمال میکنند، نتایج حاکی از آن بود که به طور کلی در بیشتر موارد مدل خوداندیشی یا تفکری دنبال میشود. همچنین نتایج نشان داد که اکثریت قاطع داوطلبان مدل نظارتی خود اندیشی را نسبت به مدلهای سنتی ترجیح میدهند. درخصوص ارزیابی ناظران اموزشی مقطع متوسطه از خود راجع به دانش، مهارت، ویژگیها، تعهد نسبت به رشد حرفه ای خود و دیگر معلمان نتایج نشان داد که ناظران خود را در بیشتر زمینه ها ماهر تا متخصص میدانستند و بیان میداشتند که در رشد حرفه ای معلمان موفق بودهاند.